expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 24 juni 2014

Tacksam för ögonblicken


Vår bil har vi äntligen kunnat laga nu, med hjälp av en generös gåva från mina svärföräldrar
och med hjälp av pengar jag fick tillbaka på skatten.
Med tanke på att jag fortfarande inte fått en elscooter, så är jag extra lycklig över att
bilen nu kan användas igen.

När min man kom hem från arbetet igen, tog vi den och susade ner till havet.
Bara att få se och höra havet är ett gyllene ögonblick.
Idag blåste det ordentligt, och inte en enda badare var på stranden.
Ändå stod det antecknat att vattentemperaturen var +19 C

 Vågorna rullar in mot land, det blåser ordentligt
 och inte en människa är på stranden denna seneftermiddag.
 Vågorna slår med kraft in mot badbryggan
och vattnet skummar. I bakgrunden syns Ven.
 Mellan buskagen av nyponroser ligger båtar här och var
som ännu inte sjösatts för säsongen.

Det blåste lite väl mycket nere vid havet för att vilja
vara där någon längre stund, så vi begav oss upp på
landborgen vid Thalassa. Här var det betydligt lugnare 
och utsikten var betagande ner mot sundet 
och med Danmark i bakgrunden.

Massor av Vildkaprifol blommade där uppe just nu
och små vindpustar förde dess ljuvliga doft
till min näsa. 
Det finns verkligen inget som kaprifoldoft!
Det är en sådan klassisk sommardoft.
Vildkaprifol i knopp
Björnbärsbuskar blommade med sina vita tunna
och skrynkliga men ack så söta blommor.
Om en månad eller två fylls dessa buskar med
stora svarta och saftiga björnbär.
Sundet glittrar av alla solstrålarna och jag
bara njuter och låter mina ögon vila i detta vackra!
 Kajsa är givetvis med oss. Hon är en riktig liten livsnjutare
och älskar hav och natur. 
Hon bara står och njuter av utsikten en stund hon med!
 En solstråle är hon verkligen vår lilla Kajsa!
Hennes leende får mig att bli varm om hjärtat.
Jag älskar henne oerhört mycket!
Hon lyssnar uppmärksamt när vi pratar med henne
och hon förstår väldigt mycket av det vi säger.
Ibland pratar hon högljutt och glatt själv.
 
Trädens skrovliga stammar, prunkande sirliga
ormbunkar och skirt vajande gräs är avkopplande, 
ja rent meditativt att sitta och titta på.
Så mycket vackert det finns i naturen
om vi bara ger oss tid att se det,
att begrunda det lite grand.
När vi nu ändå var borta i Pålsjö skog så passade vi på 
att på hemvägen köra förbi Djurkyrkogården, där
vår lilla Muffi ligger begravd.
Världens sötaste norska skogkatt som jag tog hand om
sedan den dagen han föddes. Han fick nästan 17 långa år
innan han gick över regnbågsbron strax innan nyår.
Jag/ vi saknar honom oerhört mycket!
Lavendeln blommade i alla fall fint vid hans grav
och så ska jag köpa en ny sommarblomma att komplettera med
istället för de Margeriter som nu var överblommade.
Kaniner skuttade glatt omkring där mellan
älskade husdjurs gravar och på något vis så passade det så bra in.
Det var glatt och livfullt att se, och jag påmindes om den
stora glädje Muffi i alla år var för mig. En riktigt levnadsglad kisse
trots att han från 8 års ålder led av en mycket svår njursjukdom.
 En vacker blommande buske fångade också min blick.
Kan undras vad det är för en slags buske?
 Hoppsan det var visst mer än en kanin här...ohh vad dem
hade roligt tillsammans!
 
 Kompisen skuttade iväg...hoppsan vart tog han vägen?
 Någon sort av Blåklocka
Vildros

Dem små stunderna som infinner sig
är dyrbara att ta till vara på.
En utflykt till havet och att sedan sitta och njuta
av vacker utsikt, var en riktigt lisa för själen.
Jag är så tacksam!


2 kommentarer:

  1. Vilka vackra bilder! Jag hoppas att jag får möjlighet att se havet någon gång i sommar och kanske också ta ett dopp, men än är jag inte ledig. Vad roligt att det gick så bra för Kajsa på hennes första utställning!
    Kramar,
    Regina

    SvaraRadera
  2. Åh, så fint och allt det vackra i bilder och ord du delar med dig <3
    Blir så glad för Er skull <3

    Många fina varma kramar till dig vännen från mig och du finns i mitt hjärta och i mina tankar <3

    SvaraRadera

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html