expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 6 november 2013

En väldoftande och färgstark höstpromenad på Fredriksdal Del 2.


Här kommer då andra delen av min höstpromenad på Fredriksdal och vi har kommit till den medicinska trädgården och där dem odlar medicinalväxter och örter. Här fick jag verkligen vaka extra noga över mina hundar även om de gick kopplade, för alla medicinalörter är inte ofarliga utan kan tom vara giftiga både för människor och djur. Men i små doser har dem använts till olika sjukdomar. Än idag används ju Fingerborgsblomman (Digitalis Purpurea) som en ingrediens i hjärtmedicin. Växten är mycket giftig och 2-3 blad kan döda en människa.

Efter rundan där gick vi till det allra bortersta området, där hästarna gick på bete och där Björnbärsbuskar och andra bärbuskar odlas. Tyvärr hade jag inte ögonen på Kajsa vid hästarna, utan fotograferade och plötsligt skriker hon till högt och ljudligt och då har hon råkat komma för nära elstängslet och fick en stöt. Hon blev naturligtvis jätterädd och fick panik, och satte igång att dra iväg samma håll som vi kommit. Därför återvänder jag till ett par områden och visar ytterligare bilder därifrån.

Vi viker också av mot några hagar där några tjurar går och betar. Men Kajsa är fortfarande uppjagad och blir inte mer lugn av att se dem så där blir ett tämligen kort uppehåll. Men länge nog för att ta några foton och så slutligen är vi tillbaka i Rosenträdgården igen. Då konstaterar jag också att vi blivit innelåsta på området. Klockan är lite över fyra och jag trodde dem stängde fem. Ingenstans står heller vilka tider som gäller utanför säsongen så det var lite snopet. Men vi knallar bort till Flora Linnea - Trädgårdsbutiken på området, och från innergården får vi lov att gå igenom butiken och så är vi då ute från området.
Men glada i hågen, om än lite trötta, kör vi hemåt, nöjda med en skön eftermiddagspromenad på Fredriksdal.

Några små knoppar av Tobaksblomma finns kvar och lyser i limegrönt.
 
 Frökapslarna ger ett vackert blickfång också
vid sidan av de resterande blommorna.

 Det är en kylig höstdag så dagen ligger fortfarande kvar på
blad och i gräset trots att det är eftermiddag.
 Genom den fina bokportalen lämnar vi så området 
med medicinalväxter och går bort mot några hagar.
 Personligen älskar jag trädgårdar där man inte ser allt på en gång
utan man går genom olika trädgårdsrum. 
Här vet vi inte vad som väntar efter träden som böjer sig över stigen.
 Men vi kommer ut på ett stort område 
och med flera olika hagar åt olika håll.
Naturen är öppen och vacker här.
 Jag tittar bakåt och ser vackra tegelröda toner på träden
men vill ändå gå andra hållet mot hagarna med hästar i
och där en gammal mölla (Väderkvarn) stiligt ståtar längst bort.
 Med trädgrenar som böjer sig djupt ner
ger skogen en både magisk och otillgängligt intryck.
Dessutom är där ett stängsel för så min äventyrslystnad
får ett naturligt stopp där. Men vad jag hade velat komma in där
och se vad som fanns i andra änden.
 Här tror jag det odlas Björnbär och säkert några fler bär
men dessa buskarna lyser riktigt inbjudande mot mig.
 Härliga färgstarka partier av limegrönt, rött och vinrött 
tillsammans med halmfärgat gräs.
 Bara så vackert för ögat att se på!
Glansiga tunna blad...
 och matta blad bildar en enastående och skiftande palett i höstfärger.
 Se bara hur vackert detta Björnbärsblad är 
med sina lilafärgade kanter.
 Jag dyker ner i gräset bara för att få en blick av hur det
kan te sig för fåglar och andra djur.
 Taggiga björnbärsgrenar och tunt gräs bäddar in färgerna
i en skön blandning.
 Likaså här. Här har det suttit läckra bär på grenar förut
men nu är bara fästena kvar.
 Allra längst bort på den långa stigen pryds synfältet av en
vacker gammal mölla. Tyvärr finns inte vingarna kvar.
 Det är rofyllt i hagen och hästarna tar ett steg eller två och tar några tuggor
av det saftiga gräset.
 Riktiga arbetshästar är det.
 Lågväxande ormbunkar i ett stenröse


 Varma mjuka färger som går in i vartannat
 En vacker detalj. Gröna blad med en limefärgad kant.
Ytterst dekorativt och givetvis något man kan plocka ute
och dekorera med hemma.
 Fler Björnbärsblad mot en ruffig sten
 Här har ni medicinalväxterna till vänster bakom häcken.
Till höger finns äppellunden och lite längre bort på höger
sida finns pilestaketet och den vita statyn. 
Huset ni ser ligger på höger sida efter Herrgården, från entren sett.
 En grind in till äppellunden från annat inhägnat område.
 Nypon på en rosbuske.
 Mognande äppel
 Det doftade friskt av äppel under äppelträden.
 En utav många olika stigar som snirklar sig runt på området.
 Ett litet parti av stigen vi gick på var som att komma in i en bokskog.
Höga, stora och gamla bokträd och ljust röda vissna bokblad under.
Detta är något av det vackraste jag vet när det gäller skog. 
En bokskog är en lätt och ljus skog och finns endast i södra Sverige.
 Ännu en hage för djur, och vackert färgskiftande träd runtom.
 Det lilla lusthuset från en annan vinkel.
 Varenda gren och litet blad skiftar färg på olika vis 
och beroende på hur ljuset faller på dem.
Fotografiet precis nedanför är taget i skuggan
liksom nästföljande bild.  
 
 
  
 Ungtjurarna går fridfullt runt och betar av det saftiga gräset.
 
 Här är vi då vid samma rosenportal som i första inlägget
men från baksidan sett istället.
 Tänk vad en röd färg sticker ut. 
Inte konstigt att man valt just den färgen på stoppljus
för att observera bilisterna på att det ej är tillåtet att köra när det lyser rött.
 En alldeles bedårande utsikt ner mot kohagen.
 Vägar och stigar är något som alltid fascinerar mig.
Jag undrar vad som finns i vägs ände och vad som
finns på väg dit. Helst vill jag gå ett stycke och se efter själv.
 Som här. 
Nu ser jag mycket bättre och kan urskilja fler hagar och häckar.
 Vackert mörkröda nypon på en rosenbuske.
 Ännu finns det rosor som blommar...
Denna är underbar!
 En småbladig buske som lyser med korallröda och limetonade blad.
Färg gör någonting med mig.
 Jag skulle inte kunna leva utan att ha goa färger runt om mig.
Jag älskar shabby chic, men inte i de alldeles uttonade vita miljöerna
utan gärna med mjuka och fylliga toner i accenter.
Likadant med kläder-dem får gärna vara färgstarka
men inte skrikiga i färgerna.
Svartvita bilder intresserar mig överhuvudtaget inte.
Ännu mindre fotar jag i det.
Enda undantaget är porträttbilder som kan göra sig väldigt fint i svart-vitt.
 Här går mina associationer till en tvättlina med plagg som hänger och lufttorkar.

 Ett ljusare parti av trädet där löven ännu inte fått 
riktigt lika mycket rött i sig som på den första bilden av samma träd.

Min önskan med dessa bilder är
att så långt det bara är möjligt förmedla
alla de känslor och intryck hösten i naturen för med sig.
Den friska klara luften, liksom fukten i luften en molnig dag, 
dofterna av höst, frukt, multnande jord, 
ljuden av rasslande löv under fötterna 
och genom grenarna när vindarna drar igenom trädkronorna
liksom de allra ljuvligaste färgskiftningarna
som hela naturen bäddas in i och som
man upplever på en promenad om hösten.
Allting är intensivt, färgsprakande och tydligt.
Som slutentre´n på en vacker föreställning
innan ridåerna dras för och ljuset släcks.
Sedan är det vintervila.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html