expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 8 december 2013

2:a ljuset tänds men hur blev designen denna advent?


 Det är en liten sport för mig inför varje advent
att göra en ny variant av adventsljusstake jag inte gjort förut.

Det är sällan några genomtänkta planer, utan det går på
stundens ingivelse i butiken när jag ska handla ljus till den.
Då rinner det alltid till nya idéer.

Om ni bara visste vad många idéer jag går och bär på
och som jag troligen inte hinner att göra i mitt liv, därför att
vissa glöms bort snabbt och nya kommer hela tiden.
Man hugger en i strömmen så att säga.

Vissa år har jag använt tjocka blockljus, runda snöbollsljus,
andra år har det varit långa handstöpta vita stearinljus

Ljusen har stått i kronologisk ordning, haft små siffror 1-4 intryckta
 med stift i ljuset eller siffror handknåpade i ståltråd.
I år spelar det ingen roll var man börjar tända första ljuset
då de är utan siffror och står i en rund skål.

Ett år har färgtemat varit rött, eller vitt, limefärgat eller som i år blått.

Adventsljusstaken har varit avlång, rund, oval
och i porslin, zink, glas, koppar, trä, gjutjärn eller som
en krans.

Dekoren har bestått av grön mossa, vit mossa, bomull, stenar,
nötter, apelsiner, glitter, med eller utan blommor, sidenband, grova snören,
bomullsband, spetsband, kanelstänger, grankvistar, röda eller vita pyntsvampar
och bär, silverattiraljer, guldattiraljer, änglar, tomtar, djur, tomtebloss, guldglitter,
silverglitter, blänkande stjärnor, glasstenar.

Ja ni ser, det finns tusen och idéer och material att använda sig av.
Det är bara fantasin som sätter gränser.
Eftersom jag inte vill byta bort mitt blå-vita köks blårutiga gardiner
 till röda julgardiner i år, så tyckte jag att adventsljusstaken
kunde göra sig bra i blått, vitt och silver.



Tre små knubbiga lågväxta blå hyacinter med 
flera stjälkar blommor på, fick det bli 
för att ge ett busigt, spretigt och fylligt uttryck.

 En efter en slår lökarna och de enskilda blommorna ut.
Små söta väldoftande klockor. Använder jag min fantasi så

kan jag höra dem plinga vackert och samstämt med
adventsmelodierna och julsångerna.
 Jag får lyckokänslor av att följa blommors väg
från lök till blomstring. Det inneboende livet i

en torftig lök spränger plötsligt fram i en smäcker stjälk
där sedan den ena vackra blomman efter den andra 
fäller ut sina kronblad och bjuder på en
fantastisk skönhet och doft. 
Det är verkligen fascinerande!

 
Titta bara så levande den enskilda klockan fäller ut sig.
Den liksom sträcker och tänjer sina kronblad

likt en katt som sovit och sträcker på sig.
Så fäller den samman kronbladen i en skön

avkopplande och chic ställning och bara
njuter och öser ut glädje till alla som vill ha.






Vid fötterna av hyacinterna planterade jag några taklökar.
Robusta och tåliga som ser vackra och dekorativa ut

hela julen och nyårets helger. Lite vitmossa får dölja jorden.
  
 Vita små prydnadsäpplen samt snöbollar 
(från mina gömmor av pynt) sticker jag i
lite här och där och så får lite tunt silverglitter
krusa sig runt över mossa och mellan pynt och blommor.


 
   
 Till sist sätter jag så i mina lavendelblå ljus i
adventsljusskålen och knyter vita spetsband
 i bomull runt om. Nu är den klar och ska få
vara ett vackert blickfång fram till jul.
Jag blev riktigt nöjd i år med denna varianten.
Vem vet om den tom tål att upprepas ett annat år, 

eller så ändrar man bara färgsättningen.
Eller så....;-)

  
Önskar nu er alla 
en riktigt fortsatt trevlig 
2:a advent!
 

1 kommentar:

  1. Så fint och vackert Karin <3

    Jag har också blå hyacint och taklök men inte som vackert som du, annorlunda bara har jag :)

    Önskar dig en fin fin 3:e advent nu som är i antågande också <3

    SvaraRadera

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html