expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 25 april 2016

Blå mattor och Magnolior

Va mycket fint det finns att njuta utav på våren både i skog och i parker.
Jag bor i Helsingborg och varje vår bjuder Slottshagsparken på en överdådig blomning. Flera säsonger nu har jag varit sjuk när blomningen varit som störst, tyvärr likadant i år men jag beslutade mig likväl för att bege mig till parken och se hur många blommor som fanns kvar.

Det första jag möts utav är en blommande trädgren med vita blommor som lyser i motljuset och som har tornet Kärnan som siluett  i bakgrunden. Så magiskt vackert.
Parken brukar bjuda på stora mattor av blå scillor ackompanjerat med gula påskliljor och körsbärsträd och magnoliaträden blommar med vita och ljusrosa blommor. Så även i år.


Det största floret av blå scillor var överståndet när jag åkte ner där i fredags 22/4 men det var fortfarande väldigt vackert!


Blå blommor är det bästa jag vet så det var verkligen en njutning att strosa runt i parken. Solen bäddade in allt i ett gyllene sken och det var förhållandevis varmt i luften trots att det sällan är vindstilla här. Det blåser alltid i denna staden. Det får man bara lära sig att leva med när man bor här.

Varianterna av scillor är många, 
både Vårstjärnorna med sina upplyfta kronblad
och sorterna av mer klassiska scillor 
med sina nickande blomsterhuvuden liksom olika storlek på blommorna.

Min man och vår collietik Kajsa var med
och vi njöt alla tre av vårdofterna, grönskan och alla blommor. Givetvis fick det bli ett par bilder på Kajsa mitt bland alla scillor.



Det är gudomligt vackert att promenera genom parken och se Öresund med sina olika färjor trafikera sundet och att se ner över hustaken i city med det gamla fästningstornet Kärnan i ryggen.


Innan vi åkte hem så fick det bli en snabb liten runda bort till Klosterträdgården, belägen i parkens södra del.
Det är så skönt att dra sig undan dit och gå lite i stillhet mellan planteringarna där även om det tyvärr inte var stilla där alls denna gång. Ett par äldre ungdomar hade rockmusik på hög volym ut genom sina mobiler. Inte hjälpte det heller att jag hövligt bad dem att dra ner volymen. Det var högst marginellt som ljudet sänktes.

Min man Tomas och vår hund Kajsa.

Nåväl, där är fantastiskt vackert med buxbomsplanteringar fyllda med lökväxter såsom påskliljor och narcisser av olika slag men det bästa tycker jag är magnoliaträden där. Speciellt stjärnmagnolian har jag förälskat mig i med sina stora rufsiga blommor vars kronblad är många och liknar en välfylld stjärna.


Knubbiga och välfyllda knoppar, redo att slå ut avtecknar sig mot den blå himlen och jag står en stund och bara njuter. Vilken majestätisk blomma!




Som sagt Stjärnmagnolian med sina bångstyriga vita blommor liksom ett träd med rosa stjärnmgnolior drar oemotståndligt min blick till sig. Knopparna omfamnas av ludna grå blad och det är inte för intet jag tänker på spretiga hårtestar under en angoramössa.


I den nordligaste änden av Klosterträdgården har dem formklippt buxbom till att föreställa fåglar. Det hela är så uttrycksfullt för våren som det bara kan vara.
Får ni vägarna förbi Helsingborg i mitten av april så gör ett besök i Slottshagsparken med Kärnan och Klosterträdgården. Det är en upplevelse av stora mått kan jag lova er.

Njut av våren!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html