expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 20 augusti 2013

DAGENS FOTO "Fjärilvingar"

 DAGENS FOTO 
"Fjärilvingar"

I sommar har jag verkligen inte sett många fjärilar. 
Jag brukar se den ljusgula Citronfjärilen 
varje sommar; en favorit hos mig. 
Den har inte varit i min trädgård i år 
men jag har sett den på ett par andra ställen. 
Forskningen säger att fjärilarna minskar 
och att det är oroväckande. 
Dem är en viktig del i det stora kretsloppet. 
Därför har jag köpt en fjärilsholk för att 
åtminstone erbjuda logi till fjärilar 
som vill övervintra hos mig. 

Bilden är från Bakker.se hemsida,
 där jag har köpt Fjärilholken.

Den fjäril jag har sett mest av i sommar är "Kålfjärilen".
En gräddvit fjäril med ett par bruna prickar på varje vinge.
Den har älskat att flyga runt
speciellt bland min Lavendel,
Kantnepeta och mina klätterrosor.
 Foto: Kålfjäril
 Foto: Nässelfjäril
Idag såg jag så äntligen den första färgade fjärilen
i min trädgård för sommaren!
Vilket ögonblick!
Snabbt åkte kameran fram
och jag sprang ut för att fånga den på bild.
Bättre sent än aldrig att få se den hos mig!
Jag fick den förevigad på bild och njuter nu av
Nässelfjärilens vackra teckning. 
Vilka fjärilar har du sett i sommar?

1 kommentar:

  1. Vad sött med en fjärilsholk! Jag har sett en hel del fjärilar (och humlor). Här finns det mest nässelfjärilar, sen citron och kålfjärilar. Hade också turen att få se en sorgmantel, även om namnet på dem låter ledsamt så är det en vacker fjäril. Jag har en stor rosentrybuske, den lockar fjärilar.

    Ha det fint!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html