expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 27 augusti 2013

DAGENS FOTO "Ska det bli tredje gången gillt?"

DAGENS FOTO
"Ska det bli tredje gången gillt?"

När man ligger mycket i sängen 
(pga min sjukdom) 
så glömmer man lätt bort 
vad som händer utanför.
 Jag var lite klarare i huvudet idag, 
så plötsligt insåg jag ju 
att det fortfarande var 
sommartemperatur ute 
och att solen sken.
Vilken glädje efter förra veckans 
smygande och kyligare temperaturer.
Så jag satte mig ute en stund 
och njöt av det goa vädret.

På Trädgårdsfesten i helgen 
så köpte jag en ny perenn, 
en Höstanemon, 
som jag denna gången 
hoppas ska klara sig. 
Två vintrar nu 
så har de höstanemoner 
jag införskaffat, dött.
 Nu blev det ett 3:e köp.

 Jag fick reda på att jag 
måste täcka Höstanemonen 
med stora löv och granris
 de första två vintrarna,
eftersom den först därefter 
har etablerat sig ordentligt.
Så idag gick jag ut 
och grävde ett hål 
där jag ville ha den 
och planterade den där.

Denna planta jag har köpt i år,
är en dubbel höstanemon, 
dvs med blommor som är fyllda. 
Det har det varit föregående två år också 
men då med lite större blommor än nu 
och i en mer rosa färg. 
Denna plantan har
lite mindre blommor, 
och i en mörkare kulör, 
mer cerise.
 Jättesöt är den!

Ordentligt ledbruten blev jag
 av grävningen. 
Trodde inte det var så hårt i marken. 
Men nu är den där 
och jag ska vårda den ömt 
så att jag får glädje av den 
i många år framöver.

Foto: Höstanemon, dubbel, cerisefärgad.

Ha det så gott 
och njut av sensommardagarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html