expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 6 april 2013

Dagens Foto "Räkna (Vår) stjärnor"

DAGENS FOTO
"Räkna (Vår) stjärnor"
 
Vilket barn har inte sagt; 
"Mamma, jag kan inte sova!", 
och fått höra "Ja men räkna lite får" 
och så sätter man igång och räknar får...
"men mamma, ska jag räkna lammen också"...
"Ja det kan du också göra..." 
och någonstans där somnar man som väl är 
innan man hunnit gå igenom Zoo´s alla djur. 

Lite senare i mitt liv försökte jag mig på 
att räkna stjärnor, men kom alltid av mig. 
"Men jag utgick ju från Karlavagnen 
och så gick jag åt vänster..." 
Nej, inte så lyckat det heller! 
Så jag brukade räkna djuren på en bonad, 
eller böckerna i bokhyllan, 
eller pennorna i pennstället....
mycket räknande hela tiden.
Och jag somnade!

När det blev sommar, så låg jag på en filt 
i gräset med ett förstoringsglas 
och räknade pyttesmå insekter 
mellan klöverblommorna. 
Men då var det inte för att somna 
utan för att jag var så nyfiken...
och sen blev det vitsippor 
och blåsippor som jag satte mig rätt i 
och njöt utav och en väldigt massa annat 
i skogen som jag började intressera mig för. 
 Jag diktade om allt jag såg där. 

Jag insåg allt eftersom jag växte upp 
vilken enorm rikedom det var 
att kunna gå ut i naturen, 
och plocka blommor och bär, 
och hur mycket jag än tycktes plocka 
så syntes det inte utan det bara kom mer. 
Det är verkligen rikedom.

Det finns många barn som borde 
få göra så idag med, 
lära sig att uppskatta vår fina jord och natur, 
och se hur rika vi är som har det i 
överflöd runt om oss! 
Sätta fokuset på levande ting 
istället för på bara prylar som man
 fort tröttnar på. 

Kanske finns det en flicka eller en pojke någonstans 
som inte vill något annat än att räkna Vårstjärnor, 
som finns i sådan mängd om våren ute. 
Då behöver hon inte titta uppåt 
utan bara nedan för sina fötter, 
så nära och så fantastiskt!

Ha en fortsatt härlig helg 
och njut av det du har runt omkring dig! 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html