expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 10 april 2013

Dagens Foto "Rosor får flyga med ner i baket"

DAGENS FOTO
&
TÄVLINGSBIDRAG

Detta är mitt 4:e tävlingsbidrag i Flora Linneas
Rostävling


Jag blir jätteglad om du vill vara med och RÖSTA
en eller flera av mina fotobidrag.
Mitt namn, Karin Wennerhult,
står vid sidan av mina bildbidrag.

I en liten ruta vid sidan av bilden
klickar du, och så har du röstat.
Du ser också hur många som
röstat på den av numret som står där.
"Gillar" du Flora Linneas sida, så
ger det mig ännu en röst.
STORT TACK FÖR DIN HJÄLP!
Du kommer in till tävlingen via länken
"Rostävling" ovanför denna bilden.

Mina övriga foton jag tävlar med är:


Till sist vill jag lägga in ett ljuvligt recept på
Sega Rosenkakor.

Jag tycker det kunde passa in i hela Rosen-temat här
i min blogg idag. Är du inte van vid rosensmak i kakor, 
så känn dig för innan du häller i allt rosenvatten, 
genom att provbaka en kaka med lite rosenvatten i 
(proportionerna bör ligga i jmf med receptet förstås och mängden deg)
och se vad du tycker om det. Själv tyckte jag i början att
kakor med rosenvatten i, smakade parfym, men
det beror också på vilken essens/rosenvatten du köper.
Indiska sorter är lite friskare i smaken än dem mer
traditionella sötare sorterna av rosenvatten
Själv dekorerar jag gärna kakorna med
Kanderade rosenblad.
Recept på detta finner ni längst ner i inlägget här.
Ha en fortsatt bra dag
och LYCKA TILL med kakorna!



SEGA ROSENKAKOR
Romantisk kaka med rosendoft.
Rosenvatten hittar du i butiker med mat från Mellanöstern
 eller beställ från Stockholm Eter & Essensbutik.

Ingredienser:

100 g sötmandel
3/4 dl kokosflingor
2 dl florsocker
½ msk rosenvatten
2 äggvitor
1 msk strösocker

Citron- och rosensmörkräm:
125 g rumstempererat smör
3½ dl florsocker
Rivet skal av 1 citron
½ msk saft av citron
1 krm rosenvatten
Eventuellt några droppar röd hushållsfärg, 
för rosa smörkräm. 

Gör så här:

Skålla och skala mandeln. 
Ställ hälften åt sidan till smörkrämen. 
Mixa resten med kokosflingor, florsocker och rosenvatten.

Vispa äggvitorna ganska fasta. 
Strö över strösockret och vispa vitorna riktigt hårda. 
Rör försiktigt ner mandelmixet.

Sätt ugnen på 175°. Lägg bakplåtspapper på plåtar.

Klicka ut cirka 50 rundlar på bakplåtspappret. 
Låt vila cirka 10 minuter. 
Grädda i 10–12 minuter. Låt svalna på plåten.

Mixa mandeln till smörkrämen. 
Tillsätt smör, florsocker och citronskal.

Droppa i lite citronsaft, rosenvatten och eventuellt hushållsfärg. 
Mixa hastigt ihop allt. Ställ kallt så länge.

Bred smörkräm på hälften av de helt avsvalnade kakorna. 
Lägg de andra delarna ovanpå.
Förvara svalt. Kakorna går utmärkt att frysa.
Kanderade Rosenblad

Ingredienser:

2 äggvitor
1 dl vitt strösocker
Rosenblad  

Gör så här:

Välj fina, nyutslagna rosor. 
Skölj dem och låt dem torka på en kökshandduk.
Plocka av kronbladen.

Vispa en äggvita hårt, ev med lite strösocker. 
Vänd blombladen i äggvitan. 
Använd en mjuk pensel för att fördela äggvitan över hela bladet. 
Ta bort överflödig äggvita.

Håll bladet försiktigt mellan tummen och pekfingret 
och strö över vitt strösocker på båda sidorna. 
Bred ut bladet på en plåt täckt med bakplåtspapper.

Sätt in bladen i ugnen på 40° med luckan lite på glänt. 
Låt torka över natten. 
Förvara bladen kallt i en burk i lager med 
bakplåtspapper emellan. 
Håller i ca en månad.

Vill du äta dina kanderade rosenblad
 så välj obesprutade trädgårdsrosor.
**********
Det går också bra att kandera hela rosor. 
Peta in äggvitan mellan varje blad 
och att ta bort all överflödig äggvita med penseln. 
Hela rosor är främst till för dekoration och inte så gott att äta.

Andra blommor som är ätliga och går att kandera är: 
violer, syrén, pelargon, mimosa, rosmarinblomma, 
pensée, krasse, citronmeliss och ringblomma
Recepten är från Matklubben.se
och bilden på kakorna från Tidningen VI

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html