expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 17 april 2013

Dagens Foto "Pacing och hundglädje"

DAGENS FOTO
 "Pacing och hundglädje" 
*
I eftermiddags kunde jag faktiskt inte låta bli 
att gå ut i trädgården i den varma solen 
och kratta löv! 
Inte bästa sysslan för mig med ME, 
men ibland måste jag bara få göra sånt 
som jag tycker så mycket om. 
Det är en ren LYCKA när jag har städat i trädgården, 
krattat bort löven från rabatterna 
och samlat ihop den stora Kärleksörtens
 många kvistar som Kajsa glatt tuggade av i höstas 
och spred runt i hela trädgården, 
 att "se" trädgården igen 
och alla de små skotten av olika lökar 
och perenner försiktigt titta fram ur jorden.

Nåväl, hade jag gjort hela krattandet i ett svep 
så hade jag definitivt mått sämre ikväll 
och morgondagen vill jag inte alls tänka på då. 
Nu beslöt jag mig för att tillämpa "pacing", 
balans mellan vila och aktivitet. 

Jag bedömde att jag skulle klara 10 min LUGNT krattande, 
och därefter vila 5-6 min. 
Så gjorde jag tre gånger och efter 45 min 
hade min lilla trädgård fått en ansiktslyftning. 
Okej, jag hade mer ont i kroppen 
och armarna var som överkokt spagetti, 
men det finns ingenting en kropp med Fibromyalgi 
och ME inte märker av. Så är det bara. 

Det är utmattningen följande dagar 
som är det mest förödande. 
Den hoppas jag ha kunnat minska 
genom att tillämpa pacing idag. 
Det lär jag märka imorgon. 
Kanske inser jag då att 10 minuters krattning 
var för lång tid nu, och får då dra ner aktiviteten 
till mindre tid och vice versa 
om det skulle visa sig vara så.

Min rara man samlade i alla fall upp mina lövhögar 
och bar bort dem till komposten 
och sedan satte vi oss i solen och åt varsin skål med glass. 
Kissen sträckte ut sig på de varma stenplattorna 
som nu var i skugga och Kajsa låg på gräset 
nedanför mina fötter och sken i kapp med solen. 
Det finns inget som hon älskar så mycket 
som när HELA familjen är samlad, 
dvs inkl. kissen. 
Då är hon såå glad och strålar hela hon. 
Flocken är på sin plats och vallhunden njuter! :-)
 *
*
Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html