expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

fredag 22 mars 2013

Dagens Foto "Klöverängarnas lov!"

DAGENS FOTO 
"Klöverängarnas lov!" 
*
Jag blir rofylld av att titta på bilder likt denna
 jag lägger ut idag. 
Jag tycker att det är något alldeles speciellt 
med just klöverängar. 
Jag funderar en stund över vad det är 
med klöverängar som är så speciellt...

Klöverängar är ofta frodiga och välmående ängar. 
Där är inte för torrt och inte för vått där. 
Blommorna har mjuka milda toner 
i rosa och vitt, med kronblad som ser ut 
som små pipor där både doft och smak 
lätt kan komma fram genom blomman. 
Öppen och inbjudande i sitt uttryck. 
Doften är mild, ljuvlig och frisk. 
Bladen ser likaså, inbjudande fräscha ut, 
med sina runda former och gröna mättade ton.

Jag tycker ofta att klöverängar är öppna 
men också lite kuperade. 
Här och där står stora lövträd och erbjuder 
behaglig vila åt djuren, under dess skuggande grenar, 
de hetaste timmarna mitt på dagen. 
Kanske är det inte så konstigt att kor och kalvar 
på en klöveräng ser så rofyllda 
och belåtna ut där de går och betar?

Dem går ett stycke, mumsar i sig lite klöver 
och lägger sig så småningom ner för att idissla 
när de känner sig mätta och belåtna. 
Hade jag varit ko så hade jag också gjort 
precis samma sak. 
Njutit, tuggat och vilat. 
Marken är rofylld, mjuk och behaglig att tassa fram på 
och lägga sig ner i. 
Solens strålar och värme får klöverblomman 
att avge sin finstämda och mjuka doft.

Klöver-ängar är "Allt jag behöver"-ängar, 
för en ko.
Kanske behöver jag heller inget annat en sommardag, 
än att njuta av detta vackra rofyllda?


Bonusbilder 




Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html