expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 3 mars 2013

Sommarblommorna har sin givna plats!

 SOMMARBLOMMORNA 
har sin givna plats!
*
Mina frötankar har varit igång länge.
Och extra skjuts 
får de naturligtvis nu när solen tittar fram
 och våren känns i luften.
Jag har planerat, tänkt ut var de ska stå
och kollat så dem inte är giftiga för
hunden och katten.
*
Jag skall så massor av sommarblommor!
Dem är så vackra!
Jag har en del del nya idéer för min trädgård också.
I tidningen Allt om trädgård nr.3 Februari/Mars
så visade dem en bild på en stomme
 av ett gammalt växthus, 
som dem hade satt ut så att klätterrosor 
kunde slingra sig upp  för det.  
Kika här:
*
*
Jag har en exakt likadan stomme  i förrådet men i grönt, 
och tack vare inslaget så skall jag nu sätta ut min också.
Jag har nämligen en klätterros som inte vill slingra sig 
mot staketet, utan inåt trädgården också, 
så då får den växa mot växthusstommen istället. 
Det blir utmärkt för den.
*
Igår på Trädgårdsmässan i Malmö, så inhandlade
jag förstås en del fröer!
Några gamla och ännu fler nya!
Dem ser ni här:

*
 GAMLA godingar jag sår varje år:
 *
*
ROSA FJÄDERVALLMO 
*
FJÄDERVALLMON provar jag en 3:e och gång 
och hoppas nu på tredje gången gillt. 
Föregående 2 år har den inte lyckats för mig. 
Nu får den sås i balja. 
*
*
ROSENSKÄRA, 30-50cm.
*
ROSENSKÄRORNA har jag i år bytt ut från 180 cm
 till ISTÄLLET 75 cm resp 30-50 cm. 
Den lägsta för kruka, har jag tänkt.
*
*
ROSENSKÄRA, 75 cm.


 NYA fröer för mig att prova i år:
*
*
BLÅ FÖRGÄTMIGEJ
*
Jag har haft några Kaukasiska Förgätmig ej
vid min zinkbalja med fontän i.
Tyvärr dog dem redan första vintern
och en liten stackare blev kvar
som jag tyvärr inte tror klarat denna vintern
Nu sår jag vanlig Förgätmigej istället
och ser hur det fungerar.
*
*
VIT BRUDSLÖJA
*

Brudslöja är så vacker att accentuera med
till olika slags sommarblommor.
Rosor är naturligtvis en klassiker
men även Rosenskärorna  och Lupinerna
tror jag skulle bli fina ihop med dem.
Ja säg vilka dem inte passar ihop med förresten?
 *
*
ROMERSK RIDDARSPORRE I LILA OCH ROSA
*

Mina blå, rosa och vita Riddarsporrar
har fört en tynande tillvaro de åren
jag haft dem.
Jag har bytt växtplats för dem
men likväl vill dem inte riktigt.
Nu tänkte jag komplettera med några från frö
så att dem inte dör ut alldeles i min trädgård.
Hoppas fortfarande på tur med dessa skönheterna.
*
*
PAPPERSBLOMSTER I VITT OCH LILA NYANSER
*

Dessa tyckte jag såg jättesöta ut!
Dem tänker jag så i kruka då dem är lågväxande.
Jag behöver lite fina blommor i krukor nämligen.
*
*
LJUSRÖTT PAMPASGRÄS
*
Olika grässorter är så fina att ha i trädgården 
och de står sig även vackert höst och vinter igenom
när rimfrosten lägger sig på dem.
Vad jag missade var att de ska förgros inomhus.
Jag brukar inte vilja ha det jobbet, 
så allt jag sår är sådana som klarar av att sås direkt på friland.
Men det får väl bli ett undantag med denna då! ;-)
*
*
Några godingar kvar ATT KÖPA:
*
STOCKROS, VIT OCH ROSA
*

Jag planterade några redan krukuppdrivna Stockrosor i somras.
Den vita kom men inte den rosa.
Dem råkade nämligen ut för ett massivt lusangrepp
och den rosa varianten klarade inte livhanken då.
Eftersom blomningen var liten och angreppet stort
så klippte jag av blommorna istället
för att låta dem stå och fröa av sig.
Nu behöver jag komplettera med fröer
så att de fortsätter finnas hos mig.
*
RIDDARSPORRE, KLARBLÅ
*
Detta är älsklingsfärgen på Riddarsporrar, men just den 
nyansen jag vill ha fanns inte på mässan tyvärr.
Jag fortsätter leta efter den eller så köper jag en krukdriven.
*
BLÅ LUKTÄRT, LÅG, FÖR KRUKA
*
Luktärter i blå färg vill jag gärna ha i mina krukor också.
*
*
JÄTTEPRÄSTKRAGE MED SPRETIGA KRONBLAD
*

Jag såg dessa fantastiskt stora prästkragar
för första gången förra året, inne på Fredriksdals Trädgårdar.
Dem stora kronbladen hängde rufsigt och den såg
verkligen så charmigt busig ut i rabatten
att jag bestämde mig för att införskaffa en sådan.
Kanske köper jag den uppvuxen i kruka om jag
hittar den någonstans.
*
 *
BLÅKLINT
*

En riktig sommarklassiker.
Den på bilden var den ENDA lilla Blåklint
jag fick förra året från min sådd.
Lite komiskt!
Den blommar först andra året efter sådd
så i år sår jag den i Augusti.
Evt skaffar jag en krukdriven innan för att få
några sådana i min trädgård i sommar.
*
*
FRÖER att så från FÖRRA året :
  *
Givetvis tog jag fröer på mina olika sommarblommor
jag sådde förra säsongen. 
Dem ska också ner i jorden i år.
 *
*
ROSA, VITA OCH BLÅ LUPINER
*
  *
BLÅ DVÄRGLUPIN
*
 *  
BLOMSTERLIN, BLÅ
 *
*
JUNGFRUN I DET GRÖNA, BLÅ
*
*
LUKTÄRT, HÖG OCH KLÄTTRANDE
 *
Så förhoppningsvis skall det bli en riktig blomsterprakt
 i min lilla romantiska trädgård!!!
*
Det var lite av mina planer...
Lite fler små detaljer kommer senare.

*
Ha en underbar söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html