expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 6 mars 2013

Dagens Foto "Pelargon - tantblomma?"

DAGENS FOTO
"Pelargon - tantblomma?"
 
Dagens bild är på en växt men taget i makro
 med två separata bilder. 
Detta är en Pelargon; en älskad sommarblomma, 
som kan börja blomma tidigt i köksfönstret 
och hålla på långt in på hösten 
om den får lite näring efter sommarblomningen. 

Jag har varit så där måttligt förtjust i Pelargoner. 
Jag har sett dem i "alla" tanters fönster 
sedan jag var liten flicka och lukten från bladen 
är väldigt karakteristiska 
och inget man glömmer i första taget.

Efterhand har jag börjat tycka om 
denna blomma mer och mer. 
Kanske är det för att jag själv är i tantåldern? 
Numera finns den ju i långt många fler varianter 
och färgnyanser än den gjorde för 35-40 år sedan 
när jag var liten. 
Ännu mer förtjust i den blev jag efter 
att ha tittat på den genom mitt makroobjektiv 
och fotat den. 
Vilken fantastisk skapelse.

Dem ludna bladens mjuka strån 
ser på bilden ut som stickiga taggar 
och i mitten på den lilla enskilda blomman 
bildar ståndarna en söt snirkel. 
Ett fantastiskt konstverk in i minsta detalj.

Nu är det tid att börja sköta om min pelargon 
lite extra inför sommaren, 
om jag vill ha en riklig blomning på den 
eller ta nya sticklingar från den. 
Jag har en i köksfönstret men om den fortfarande 
är vid liv är osäkert. 
Alla bladen har trillat av på den under vintern. 
Jag får nog skaffa en ny.

 

Med varma blommande hälsningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html