expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 17 mars 2013

Retro, shabby och medelhavsstil & massor av blommor!


Hej bloggare
och alla andra härliga besökare!!
*
Jag lovade ju att visa er resterande bilder 
från Trädgårdsmässan, som jag fotade.
Så här kommer nu mååånga bilder,
men det är ju inte så ofta numera
jag gör så långa inlägg, så jag
hoppas på er förståelse, om det
känns mycket på en gång!
*
Trädgårdsmässan var en uppvisning av olika stilar, 
och inspiration och ideer saknades verkligen inte.
*
Här nedan var en riktig retrohörna
med massor av gamla saker; allt som egentligen
kan passa in i en gammal lanthandel.
Tyvärr var det en hel del foton härifrån
som blev för suddiga för att visas.
Det mesta som fanns här var second hand prylar, 
dock ej till salu, säkert till mångas besvikelse!
*
*
 *
 *
 *
Söta glasburkar där godiset togs med skopor,
fylldes i pappersstrutar och vägdes.
Annat än 70-talets plastburkar i kiosken och
som nu har återkommit till vårt lösviktsgodis.
*
   
  *
Här nedan kommer ett par bilder för dem som gillar
Plastic fantastic! 
Inte alls min stil, men tydligen finns det några
som gillar det ;-)
*
 
 *
 
 *
En toastol fylld med Ranunkler! Tja, inget fel på
iderikedomen men jag kan nog tycka att dem förtjänar
en vackrare inramning. En toastol skulle jag inte
spara för något inredningsändamål. 
Där går gränsen tycker jag!
  *
 *
 *
 Ljuva 50-talet, åtminstone som man framställer det!
Prickigt, blommigt, randigt om vartannat...
och fortfarande med kvinnan vid strykbrädan
och vid symaskinen (se bilder nedan), 
och med kafferep med grannfruarna med söta kaffekannor,
blomsterpottor, och kaffekoppar.
Framställt som något väldigt lyxigt och romantiskt
i dagens inredningstrend  trots all jämlikhetspropaganda.
Stilen vill vi ha, men inte ursprunget.
 *
*
*
 Den lite mer lantliga shabby chic stilen 
har ju sina drag av detta också, men har dock lite
mer av det genuina materialen såsom
trä, rottingkorgar, glasattiraljer,
och den ljusa milda färgskalan; mycket i vitt.
Rufsigt och lite "välordnat slarvigt"
*
    
 *
 *
En sådan här hylla med glasburkar 
var dock fortfarande standard i hushållen
på 60-talet.
Vi hade en sådan i vårt hem när jag växte upp
och jag tyckte inte det var något speciellt med den DÅ.
Likaså fanns en stor bakbräda man kunde dra ut från sin
plats bredvid köksinredningens lådor.
Den var praktisk men så klart alldeles för
bakteriehållande för att det skulle tolereras idag.
Nu återvänder ju trenden med hembakat igen
så det hade varit väldigt praktiskt med en sådan!
*
*
*
Det lilla växthuset för balkongen kanske
och ett compact living.
En stark trend i inredning oavsett stil.
Slitet med att odla grönsaker för sin överlevnads skull
är för länge sedan glömt och idag handlar det om
miljötänkande och eko och att själv kunna kontrollera
vad som är i maten. Visst är det ljuvligt gott med hemodlat?!
*
*
I shabbychic trenden finns mycket "puttenutt".
Hellre mer än mindre är stilen.
Här är det ju detaljerna som fulländar stilen.
*
*
Såklart skall trädgårdsredskapen
vara i genuint trämaterial, och med järn och läderattiraljer.
Rejäla flätade pilkorgar, lerkrukor och trälårar.
Inget plast som stör inredningsstilen! 
Sån är jag med kan jag lova!! Hua!!!
*
Jag hade en stor trädgårdsvattenkanna 
i aluminium först a la shabby, men den var 
FÖR shabby!
 Vattnet rann ur den på fler ställen än genom pipen 
kan jag säga och metallen skar in i handen av tyngden
när den var full.
Så plastvattenkannan i grönt åkte fram. 
Finns det något tråkigare att vattna med?
Så den dagen jag fann en plastvattenkanna- 10-liters -i ROSA
var min lycka gjord, men annars ingen plast hos mig!
*
 *
 
*
Medelhavsstilen i blått och vitt blir aldrig
omodern hos oss, och uppenbarligen inte
heller i medelhavsländerna. Mosaik, sirliga
utomhuslyktor som vi anammat en del
hos oss. Även vattenkärl och diskhoar i
blåvit mosaik träder in i inredningstrenden.
Men det kostar!!!
 *
 *
 
 *
 
 *
Den ljuvliga Kamelian, 
som i varje shabby chic-trädgård
anses som en dyrgrip!
*
 *
  
 *
Jag önskar att jag fotat detta kopparbadkar med tassar
från sidan, men jag var trött och på väg hem och
tryckte bara av en exponering i farten och utan tanke.
*
 
*
Östländernas rislampor har varit populära
i flera årtionden hos oss, men nu börjar dem
få lite romantiskt tryck på sig av blommor och fåglar.
*
 *
 
*
En söt och färgglad bonad med fåglar.
*
 
 *
Dem sötaste och ljuvligaste fågelholkar
finns att köpa i olika mönster och färger!
Vita tar hand om våra fåglar och
vackra insekter som är med och hjälper
till så att våra trädgårdar blomstrar och är fina.
Själv har jag beställt en Fjärilsholk och jag
valde mellan den och en Nyckelpigeholk.
*
 
 *
Upps! Här nackades visst en av hönorna!
Påskpynt!
*
 
*
Påskfjädrar blir aldrig omodernt!
*
 *
Romantiska sommarblommor
såsom lejongap och hortensia.
*
 *
 *
En nyhet för mig i trädgårdsinredningssammanhang
 är den vackra Kungsängsliljan, med sitt
härliga "rutmönster".
*
Visste ni att Nordens största population av
Kungsängsliljor finns just på Kungsängen
i de sanka slåtterängarna i södra Uppland.
Där var de etablerade senast 1742
och 1745 omnämns växtplatsen av Linné i Flora Suecia.
*
*
 *
 
*
 
 *
*
 OCH TILL SIST,
Ett potpurri av våra vanligaste vårblommor
i olika arrangemang;
*
Krokus, lila, gul, vit
Julros, citrongul, vit, rosaröd
Pärlhyacint, vit och blå
Iris, blå
Ranunkel, gul, rosa, orange
Minipåsklilja Te´ a te´
Förgätmigej, blå
Småblommig Campanula i blått och vitt (se bild ovan)
Primula, rosa, gul, orange, vinröd
*
 *
 *
 *
 *
 *
 *
 *
 *
 *
 *
Sist men inte minst,
krispiga tulpaner och amaryllisknoppar
tillsammans med
trädkvistar där knopparna snart slår ut!
Visst är det härligt!
*
Ha en fin söndag allesammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html