expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 23 mars 2013

Dagens Foto "Vila på gröna ängar"

DAGENS FOTO
"Vila på gröna ängar"
 
Eftersom jag skrev mycket igår på samma tema som bilden visar idag, dvs ängar och kor, så hänvisar jag nya besökare att läsa gårdagens inlägg.
 
Idag vill jag bifoga texten från en underbar sång jag hörde första gången i mitten på 80-talet. Från det ögonblicket blev den en av mina favoritsånger. Sångaren och låtskrivaren heter Don Moen, och sången finns på hans platta "Rivers of Joy"(live)

"You make me lie down
in green pastures
You make me wanting for nothing
You fill my hunger
With honey from your sweet sweet words
You let me worship before you
So I will love you and adore you
You are my Shepherd
You are my Jesus
You are my Lord"

Bonusbild
Texten är skriven utifrån en mycket gammal psalm (Ps 23) för tusentals år sedan, av en liten herdepojke som hette David. Han gick och sjöng den på ängarna när han vallade får. Herdepojken blev en dag kung i Israel och är känd för både den dåvarande världen och hela nutida världen, för dem fantastiska psalmer han skrev och för sin tid som kung. Han styrde landet med stor kunskap, vishet och skicklighet men gjorde naturligtvis sina "blundrar" han med. Det är inte lätt att styra ett land helt perfekt och utan egna misstag. Mer om denna fantastiska livshistoria går att läsa i Sv. Folkbibeln/Psaltaren
Hans psalm, som sången är skriven utifrån, har nummer/är kapitel 23 i boken Psaltaren.
 
Bonusbild 
 Jag bifogar en länk på sången jag angett texten för ovan. Jag kan riktigt föreställa mig en liten herdepojke gå och nynna något liknande på de vackra och bördiga ängarna medan han vakar över fåren och leder dem till vattenställena där både dem och han kan få vila, ro, mat och vatten. Hans verklighet gjorde han till en psalm/sång.
http://www.songlyrics.com/don-moen/you-make-me-lie-down-in-green-pastures-lyrics/
Spelaren och sången går igång när du klickar på den blå texten "Listen while you read" som finns på sidan du kommer till utifrån länken ovan.

Ha en fortsatt trevlig helg och ta det lugnt och koppla av i helgen, 
liksom kon i gröngräset, gör på fotot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html